Юрій Недашковський: Ситуацію на спотвореному енергоринку треба терміново виправляти

Міжнародна конференція «Ринок електроенергії в Україні та атомна енергетика: шлях до сталого розвитку чи деградація» відбулася 4 грудня 2019 р. та була організована Асоціацією «Український ядерний форум» та ГО «Українське ядерне товариство».
Представникам державного та приватного секторів України, провідним вітчизняним та закордонним компаніям, неурядовим і науковим організаціям, експертному середовищу та ЗМІ надано можливість взяти участь у відкритих дискусіях під час наступних тематичних засідань:
  • Створення конкурентного ринку електроенергії – цілі та реалії;
  • Український енергоринок – ризики та можливості для інвестицій в ядерній галузі.
Відкриваючи Міжнародну конференцію  Юрій Недашковський , президент Асоціації «Український ядерний форум» зазначив: «Сьогодні ми фахово проаналізуємо ситуацію, у якій опинилася атомна енергетика в умовах спотвореної окремими рішеннями державних органів нової моделі ринку електричної енергії України, на який ми покладали великі надії».
Він підкреслив, що нова модель ринку в цілому все ж таки відповідала фінансовим сподіванням Енергоатома. «На жаль у подальшому популізм переміг здоровий глузд та економічні розрахунки. І замість змін спрямованих на усунення виявлених недоліків діючої схеми ПСО у серпні, фактично в останні дні роботи попереднього уряду, під шаленим політичним тиском, під галас, що економіка гине, Енергоатом зобов’язали продавати вже 90% електроенергії у рамках ПСО. Продавати за ціною, яка фактично є нижчою за собівартість виробництва електроенергії на АЕС, оскільки вона не враховує ні акциз, ні плату за диспетчеризацію, що до речі суперечить вимогам закону про те, що реалізація електроенергії для виконання спеціальних обов’язків має здійснюватися за економічно обґрунтованою ціною», - підкреслив очільник УЯФ.
На його переконання, питання щодо того, чому усі біди вітчизняної економіки, як і всі прорахунки наших урядів, мають компенсуватись за рахунок Енергоатома – є риторичним. «Але ж наявний механізм не вирішує і питання економічно прийнятної ціни для промислових споживачів, оскільки Енергоатом зі своєю доступною ціною усунений з ринку двосторонніх договорів. Конкуренція на ринку стає спотвореною, створено можливості для цінових зловживань окремими учасниками ринку, а державні Енергоатом та Укргідроенерго, як завжди поставлені у дискримінаційні умови, порівняно з іншими учасниками ринку, що протирічить директивам європейського парламенту, на це вказували і директор секретаріату Енергетичного співтовариства ЄС Януш Копач, і Антимонопольний комітет Укрваїни. Ситуація ще більш ускладнилася з відкриттям імпорту електроенергії з Білорусі та РФ за демпінговими цінами, що повністю витіснило Енергоатом з ринку на добу наперед. Відновились і давно забуті диспетчерські обмеження, і на сьогодні на ранок ми маємо диспетчерське обмеження у 300 МВт – розвантажені енергоблоки №4 та №5 Запорізької АЕС. Зрозуміло, що за таких умов повністю нівельовано переваги конкурентного ринку. Цілком зрозуміло що ситуацію треба терміново виправляти», - наголошує Юрій Недашковський.
За п’ять місяців, що працює нова модель ринку електроенергії, вже можна аналізувати та обговорювати те, що вона несе для ядерної енергетики, визначити переваги та ризики, та шукати шляхи виправлення ситуації на ринку.
Учасники Міжнародної конференції зазначали, НАЕК «Енергоатом» підтримувала вчасне впровадження нової моделі ринку електроенергії та покладала великі надії на новий ринок, готувалися до початку його роботи заздалегідь. Завчасно було створено відокремлений підрозділ «Енергоатом-трейдинг». 
Причини позитивних очікувань щодо нового ринку прості. По-перше, нарощення боргів перед Компанією від ДП «Енергоринок» з початком 2019, по-друге, втома від безнадійної боротьби за підвищення дефіцитного тарифу з НКРЕКП, яка не реагувала та відхиляла всі наші аргументи, не брала до уваги затвердженні урядом програми. Якщо б існуюча на червень 2019 року ситуація не змінилася, то наприкінці 2019 року фінансові результати компанії були б жахливі. 
Але 5 липня 2019 року була прийнята постанова КМУ про покладання спеціальних обов’язків на НАЕК «Енергоатом». Через короткий проміжок часу обсяг ПСО був збільшений удвічі та досяг 90% від виробленої Компанією електроенергії. Підкреслюємо, що якщо перший проект постанови був узгоджений з НАЕК «Енергоатом», а обсяг ПСО складав 60%, то наступні не тільки не узгоджувалися з Енергоатомом, але й з Секретаріатом Енергетичного співтовариства, як того вимагає Закон «Про ринок електроенергії». Тобто, уряд зобов’язав Енергоатом продавати 90% виробленої ним електроенергії держпідприємству «Гарантований покупець» за встановленою урядом ціною – значно нижчою за ту, за якою електроенергію продають їхні конкуренти.
Таке урядове рішення створило більш ніж реальну загрозу настання кількох, м’яко кажучи, поганих наслідків:
  • подорожчання електроенергії для промислових споживачів;
  • створення дискримінаційних умов діяльності ДП «Енергоатом» та ПрАТ «Укргідроенерго»;
  • спотворення та обмеження конкуренції на енергетичному ринку;
  • надання можливості для цінових зловживань окремим учасникам ринку.
Директор Секретаріату Енергетичного співтовариства Януш Копач у листі зазначив:
«Крім того, накладення PSO лише на дві державних енергокомпанії (“Енергоатом” і “Укргідроенерго”) може призвести до дискримінації на ринку, оскільки якщо головною метою є перерозподіл непередбаченого прибутку, то його повинні вилучати у всіх, в тому числі і у приватних енергогенеруючих компаній – для цього, в першу чергу, потрібно об’єктивно оцінити, хто і скільки надприбутків отримає в новому ринку».
Однією з вимог до PSO, які виставляються Секретаріатом, є саме недискримінаційність:
«…держави-члени можуть покласти на електроенергетичні підприємства в цілях загального економічного інтересу зобов’язання щодо громадського обслуговування, які можуть стосуватися… ціни на постачання… Такі зобов’язання щодо громадського обслуговування повинні визначатися чітко, бути прозорими, недискримінаційними та контрольованими, а також мають гарантувати електроенергетичним підприємствам Співтовариства рівноправний доступ до національних споживачів»
(ч. 2 ст. 3 Директиви Європейського Парламенту та Ради 2009/72/ЄС  від 13 липня 2009 року про спільні правила внутрішнього ринку електроенергії та про скасування Директиви 2003/54/ЄС).
25 жовтня 2019 Антимонопольний комітет України оприлюднив свою офіційну позицію за підсумками роботи ринку електроенергії за 4 місяці. Зокрема, АМКУ рекомендував Міністерству енергетики та захисту довкілля здійснити певні заходи щодо внесення змін до цієї урядової Постанови 483. 
У рамках ПСО ціна на відпуск електроенергії для Енергоатома опустилась вже нижче собівартості її виробництва, затвердженої у фінплані Енергоатома на поточний рік. Адже у механізмі ПСО для Енергоатома чомусь забули врахувати податки і плату за диспетчеризацію, внаслідок чого фактична ціна для Компанії за відпуск електроенергії впала нижче собівартості її виробництва. Фіксована ціна для Енергоатома має бути підвищена з 56,67 коп за 1 кВт-год до 59 коп за 1 кВт-год, аби вартість електроенергії АЕС вийшла на економічно обґрунтований рівень. Однак Енергоатом в таких умовах не тільки продовжує працювати, виробляючи безвуглецеву електроенергію, але й проводить заходи з модернізації, які кредитуються ЄБРР, продовжує ресурс енергоблоків та виконує інвестиційні програми.
Ситуація ускладнилася з відкриттям імпорту електроенергії із Білорусі та РФ за двосторонніми договорами. Імпортна електроенергія за демпінговими цінами витіснила НАЕК «Енергоатом» із ринку на добу наперед. Почалися диспетчерські обмеження.
Проблеми нового ринку, зокрема, з прийняттям кожного закону зі змінами до закону Про ринок електроенергії (як, наприклад реєстр. № 2233, яким пропонується продовжити встановлення прайс-кепів до 2023 року), нагромаджуються.
НАЕК «Енергоатом» підготував низку пропозицій щодо виправлення ситуації на ринку електричної енергії, серед яких:
  • зменшити обсяг ПСО для НАЕК «Енергоатом» та ПрАТ «Укргідроенерго», виключивши із ПСО обсяги електроенергії для Операторів систем розподілення та Системного оператора;
  • Усунути кейс з низьким тарифом до 100 кВт-год для населення та запровадити програму компенсації підвищення ціни на електроенергію для вразливих категорій населення. Розробити та прийняти стратегію поступового скорочення та ліквідації ПСО;
  • внести зміни до Правил ринку в частині посилення відповідальності учасників за свої небаланси (шляхом зміни формули ціни за небаланс);
  • збільшити тариф «Енергоатом» на електроенергію для ПСО з врахуванням акцизу та оплату диспетчеризації;
  • внести зміни до Податкового кодексу в частині уникнення не обґрунтованого додаткового податкового навантаження на виконувачів ПСО на ринку електроенергії, та визначення платників акцизу на електроенергію не виробників, а інших суб’єктів ринку, наприклад Оператора системи передачі.
  • прийняти Закон України «Про погашення заборгованості за електроенергію, яка утворилася на оптовому ринку електроенергії». 
Довідково. Комітет ВР з ТЕК підтримав 30.11.2019 пропозицію НАЕК «Енергоатом» щодо списання ДП «Енергоатом» дебіторської заборгованості ДП «Енергоринок», якому має передувати емісія ОВДП та внесення їх рішенням КМУ до Статутного фонду «Енергоатом». Врегулювання заборгованості перед державними банками-кредиторами має відбутися шляхом продажу зазначених ОВДП та погашення заборгованості за кредитами. Тобто, державні банки-кредитори отримують заміну активу у вигляді кредитів ДП НАЕК «Енергоатом» на актив у вигляді аналогічного обсягу ОВДП. Це дозволило б врегулювати майже половину всієї заборгованості в ОРЕ, збалансувавши фінансовий стан державних підприємств та зменшивши їх витрати на виплату відсотків.
  • терміново потребує розробки та прийняття цільовий довгостроковий механізм компенсації вартості електроенергії виробленої з відновлювальних джерел енергії, та цільовий механізм компенсації постачання електроенергії побутовим споживачам за регульованими тарифами.
Обговорення доповідей, що прозвучали під час конференції, проходили конструктивно та жваво. Учасники запропонували низку конкретних кроків для виправлення ситуації на ринку електроенергії.  

Читай також

Архів